Setiausaha Bahagian Kewangan

KAMARUL ARIFIN-KEW

Nama : Encik Kamarularifin bin Ab Gani

E-mel : kamarularifin@rurallink.gov.my

No. Telefon : 03 – 8891 5777

No. Faks : 03 – 8888 2355

OBJEKTIF

  • Menyediakan perancangan bajet yang strategik dan komprehensif bagi pelaksanaan program/aktiviti Kementerian;
  • Memastikan pengurusan kewangan Kementerian dilaksanakan dengan cekap dan teratur; dan
  • Memberi khidmat nasihat berkaitan kewangan kepada pelanggan Kementerian

FUNGSI

CAWANGAN A – BAJET
  • Menyelaras permohonan Anggaran Perbelanjaan Mengurus Tahunan bagi Kementerian/Jabatan/Agensi
  • Mengurus penerimaan waran Am
  • Mengurus pengeluaran waran peruntukan dan penyaluran peruntukan/pembayaran menerusi Electronic Funds Transfer (EFT)
  • Menyelaras permohonan pindah peruntukan
  • Menyelaras permohonan peruntukan tambahan/sekatan
  • Memantau prestasi perbelanjaan ke atas peruntukan yang disalurkan
  • Menyediakan laporan prestasi perbelanjaan mengurus
  • Mengurus penyediaan unjuran keperluan aliran tunai peruntukan mengurus
  • Mengurus Baucar Jurnal
  • Menyediakan penyata penyesuaian vot
  • Menyediakan ulasan kewangan berhubung kelulusan berbelanja bagi penganjuran program/latihan
CAWANGAN B – AMANAH, BAYARAN DAN GAJI
  • Mengurus bayaran bagi perbelanjaan Mengurus dan Akaun Amanah
  • Mengurus kelulusan AP59 daripada Kementerian Kewangan
  • Menyelenggara laporan bil (Mengurus)
  • Menguruskan kelulusan sijil AP 58(a)
  • Mengurus Panjar Wang Runcit
  • Memantau prestasi pembayaran bil dalam tempoh 14 hari
  • Mengurus sistem e AP58a
  • Mengurus bayaran bil melalui sistem bayaran pukal
  • Mengurus pinjaman komputer dan kenderaan
  • Mengurus Pendahuluan Diri/Pelbagai
  • Menyelaras dokumen Baucar Jurnal
  • Mengurus pembayaran gaji pegawai/kakitangan tetap KPLB (Ibu Pejabat & Negeri) dan INFRA
  • Mengurus pembayaran pelbagai elaun dalam tempoh 14 hari
  • Menyelia Laporan Akaun Amanah Dana Khas dan Akaun Amanah Penyelesaian Pelbagai
  • Menjalankan pemeriksaan mengejut dan naziran ke PTJ
CAWANGAN C – KEWANGAN DAN PENTADBIRAN
  • Menyelaras laporan audit dan naziran
  • Menyelaras penyediaan/pindaan Pekeliling KSU dan perwakilan kuasa berhubung tatacara kewangan
  • Mengurus penggunaan WaranPerjalanan Udara Awam (WPUA) dan kelulusan No Show Passengers
  • Mengurus terimaan / hasil
  • Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan Akaun (JPKA)
  • Menyelaras Program Pengukuhan Pengurusan Kewangan
  • Mengurus hapus kira hutang dan kehilangan wang awam
  • Mengurus Akaun Deposit dan Daftar Sewa
  • Mengurus dan menyediakan urusan Akaun Belum Terima (ABT)
  • Mengawal selia urusan pentadbiran Bahagian
  • Mengawal selia pengurusan sumber manusia Bahagian
  • Mengawal selia pengurusan aset dan stor Bahagian
  • Mengawal selia pengurusan rekod Bahagian
  • Mengawal selia pengurusan Keselamatan Bahagian
  • Menyediakan Anggaran Belanja Mengurus (ABM) Bahagian Kewangan
  • Mengurus perolehan Bahagian melalui sistem ePerolehan
  • Mengurus pentadbiran iGFMAS di Bahagian Kewangan